torstai 31. toukokuuta 2012

Oivalluksia ja stressin välttämistä

Kuten Superdieetin tsempparimme Anne sen hyvin kiteytti, paljon on kiinni oivalluksesta. Siitä, että tajuaa olevansa erilainen kuin he, jotka voivat syödä ja herkutella mitä vain lihomatta. En tiedä olenko vielä täysin sitä käsittänytkään, mutta niinhän se on. Minä lihon kilon jos vain mietinkin suklaan syömistä, ja minun on turha kadehtia heitä joiden aineenvaihdunta pelaa - tai mikä syy heillä sitten onkaan olla lihomatta. Tilanne ei muutu olin sitten kuinka katkera tai vihainen omasta lihomistaipumuksestani! Ja minkäs sillekään voi että rakastuin hernekeppiin, joka voi syödä mitä tahansa ilman että se näkyy missään. Minun on vain opeteltava elämään sen kanssa, että mieskin saisi joskus herkutella ilman että minä herkuttelen samalla. Tai ainakin minun pitäisi opetella miehen tapa syödä karkki tai pari kerralla ja laittaa sitten pussi kaappiin, sen sijaan että annan miehen syödä ne karkin tai pari ja syön itse loput...

Olen huomannut, että superdieetin foorumilla on muodostunut kaksi koulukuntaa: he jotka noudattavat ohjeita pilkulleen ja he jotka säätävät vähän missä milloinkin. Itse olen kuulunut ehdottomasti ohjeiden noudattajiin. Kertaakaan en ole sortunut mihinkään ylimääräisiin, ja ainut säätäminen on ollut siinä että olen lisännyt oliiviöljyn joskus paistinpannulle enkä vasta lautaselle, ja että olen käyttänyt aamupalapirtelössäni pakastimessa olleita marjoja joihin olen aikanani ripauttanut vähän sokeria päälle.

Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä, että mitäs sitten kun tämä kuusi viikkoa on ohi. Fitfarmilta tuli jo tieto, että superdieetti saa ilmeisesti heti perään jatkoa (vain meille jotka olemme sillä tällä hetkellä) ja syksyllä alkaa uusi superdieetti sekä Lite, joka on myös fitfarmin laihdutusohjelma. Mieli tekisi jatkaa superdieettiä heti perään, mutta toisaalta olisi ihana syödä jäätelöä edes muutaman kerran kesän aikana... Voi kuitenkin olla, että jatkan dieettiä mutta otan myös pieniä vapauksia. Hiilareista pysyttelen visusti erossa, mutta ehkä yksi jäätelö kerran viikossa (tai joku muu PIENI herkku) ei painonpudotusta kaada - kunhan se jää siihen yhteen. Jos pystyn noudattamaan dieettiä täysillä niin aina parempi, mutta kesän aikana on niin paljon kissanristiäisiä yms. että aion ottaa hieman joustavammin.

Yksi asia, jota aion ehdottomasti välttää kesän aikana on stressi. Kuten Bull (eli siis Fitfarmin Jari Mentula) kirjoitti, stressi on tila jossa rasva ei pala, stressi on pahin tila missä voi olla. Se kerää elimistön täyteen kortisolia joka ehkäisee rasvan palamista. Superdieetin foorumilla on moni valitellut kuinka paino ei millään tipu, vaikka liikkuisi 10x viikossa ja tekisi sitä sun tätä ja kuinka siitä on kamala stressi. Siihen asiantuntijat ovat vastanneet, että vaaka pois vaikka kokonaan ja stressi saman tien. Itse käyn vaa'alla joka aamu, mutta en stressaa sen lukemasta. Se on sinänsä helppoa sillä lukema laskee koko ajan, mutta olen muutenkin onnistunut ottamaan tämän dieetin todella rennosti. Herkkuja ei tee mieli, ei myöskään hiilareita, ja ruoat on helppo syödä kun tietää tarkkaan mitä syö ja milloin. Treeniohjeita noudatan lähes täydellisesti, eli teen kotitreenin 4 kertaa viikossa ja aerobisen treenin samoin enkä stressaa mistään ylimääräisestä. Olen muuten myös lopettanut iso-A:n päiväunille saannin - tai sen saamattomuuden - stressaamisen ja annan tytön valvoa.
Ehkä tässä on onnistuneen painonpudotuksen salaisuus :)

1 kommentti:

  1. Joo,miullaki on tuo turha ressaaminen jääny pois vaikka joka päivä siinä vaa´alla hypin. Ja kuulun niihi jotka on sortunut pieniin repsahduksiin joskus (hyihyi..),mut jos se on näkyny negatiivisesti vaa´assa,nii en silti oo sitä ruvenu murehtii,tiiämpähä mistä johtuu :) silti painoa tippunu jo -3kg ja kohti uutta tavoitetta :)

    http://mursun-unelma.blogspot.com

    VastaaPoista