lauantai 3. tammikuuta 2015

Taas uusi alku

Joku kyseli taannoin tämänhetkistä painoa ja mittoja. Tadaa, tässä ne tulevat, mitattu tänä aamuna:

Paino 83kg
Napa 98cm
Vyötärö kapein 90cm
Lantio 115cm
Rinnanalus 90cm
Reidet 62cm
Hauis/Alli oikea 31cm, vasen 30cm

Olen painanut saman verran viimeksi heinäkuun lopussa 2012, eli ensimmäisen superdieetin ja SD extran jälkeen. Mitatkin olivat tuolloin suunnilleen samat. Nyt minun on turha keksiä enää tekosyitä ruokavalioremontin lykkäämiselle, tai kohta huomaan painavani taas sen 100kg josta aloitin matkani kolme vuotta sitten!

Sain PT:ltä uudet ohjelmat, ja ihan hyvältä näyttää. Ensimmäistä kertaa ikinä minulle ei ole kerrottu tarkkaan että mitä tiettyjä ruoka-aineita minun pitää syödä ja milloinkin, vaan tarkoitus on että opin itse laskemaan ruokien makrot jotta lopputulos on PT:n määräämä. Tiedän siis että kuinka paljon rasvaa ja proteiineja kullakin aterialla tulisi tulla, ja on omalla vastuullani päättää se mitä loppujen lopuksi syön. Hiilarit vedetään nyt alussa ihan minimiin, eli käytännössä saan syödä niitä vain salitreenin jälkeen. Toki minun on lupa syödä vihanneksia ja kasviksia niin paljon kuin haluan, mutta hedelmät, marjat, peruna tai riisi ovat sallittuja vain treenin jälkeen (ja sillekin on grammamäärä annettu). Viljat karsittiin kokonaan pois, eli ei enää kaurapuuroa tai vehnäleseitä pastasta puhumattakaan. Eipä minun toisaalta tule niitä edes ikävä, sillä leipää en yleensä syö muutenkaan ja puuron sijaan tykkään aamupalalla rahkasmoothiesta. Nyt pitää kyllä vaihtaa tuo smoothiekin munakkaaseen, sillä pelkästä rahkasta ei kovin hyvää smoothieta saa kun marjat on pannassa...

Tämä alku on hiilareiden suhteen näin tiukka siksi, että pääsisin eroon sokerikoukusta. Kaloreita kyllä tulee lähes 2000 joka tapauksessa, mutta ne ovat siis pääasiassa proteiineista ja rasvasta. Treenipäivinä kalorimäärä on noin 2200, mutta sekin vaihtelee riippuen siitä kuinka paljon kasviksia syönkään.

Yksi juttu mihin minun pitää jatkossa kiinnittää myös huomiota on makeutusaineen käyttö. Se on nimittäin lisääntynyt aika paljon ihan huomaamatta. Rahkan joukkoon olen lisännyt nestemäistä hermesetasta, teehen ja kahviin makeutustabletteja aina vain enemmän. PT muistutti siitä kuinka runsas makeutusaineen käyttö lisää makeanhimoa, eli siksi sitä pitää vähentää. Määrä kyllä putoaa lähes automaattisesti kun kun vaihdan smoothien munakkaaseen enkä siis syö niin paljon rahkaa, ja olen jo parina päivänä tipauttanut teen joukkoon vain pari makeutusainetablettia kolmen tai jopa neljän sijaan. Ihme kyllä ei edes maistu pahalta, en tajua miksi olen käyttänyt makeutusainetta niin paljon.

Joku voi nyt miettiä että pitääkö tässäkin mennä ääripäähän, eli jatkuvasta suklaansyönnistä hiilareiden lähes täydelliseen välttelyyn. Näemmä pitää ja näillä mennään, mutta yllättäen pariin päivään ei ole tehnyt edes mieli herkkuja! Olen meinannut mennä kaivelemaan herkkukaappia vanhasta tottumuksesta tai syödä lasten kanssa hedelmiä tai esim. ruissipsejä, mutta eiköhän sekin tapa taas unohdu kunhan tässä uudessa ruokavaliossa pääsee vauhtiin. Lupaan myös sen, että tällä hetkellä vaivaava flunssakaan ei saa minua nyt sortumaan, vaikka yleensä se on juuri pahinta aikaa itsekurille. Herkuttelu loppui nyt eilen!

5 kommenttia:

  1. Nyt kuulostaa siltä kuin pitääkin. Koukkusi sokeriin on ilmeisen suuri ja pt mielestäni tehnyt juurikin oikean ratkaisun. Kun olet koukun selättänyt niin pikkuhiljaa lisäät hiireita. Aluksi saattaa olla koviakin päänsärkyjä mutta kun ne kestät niin alkaa helpottamaan.

    Nyt tsemppi päälle, sä pystyt tähän kun sä haluat. Ja unohda se mitä muut ajattelee, mitä sen on väliä, ajatelkoon mitä haluavat. Sä teet tän homman itsellesi ja ainoastaan itseäsi varten. Hienoja sanoja ne: "Teen tämän perheeni takia, mieheni ja lasteni, kummin kaimojen serkun herkun takia jne." Paskat, sä teet tän itsesi takia ja sä olet tärkein, muista se!!!! :D

    Tsemppiä, tukena ollaan, tiedät sen!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samat sanat, täysin! :)

      Poista
    2. Todellakin mä teen tämän vain itseni takia. Inhottaa kun olo on turvonnut eikä mitkään vaatteet mahdu päälle... Ja päänsäryn helpottamista odottelen...

      Poista
  2. Tsemppiä ! Itsellä 3. pv menossa ilman herkkuja ja kamalat on olot: huimaa, paleltaa, väsyttää ja päätä särkee sekä hermot on kireellä ...onneksi kohta helpottaa ! Tuo 2000 kcal kuullostaa isolta määrältä painon pudottajalle vai onko itselläni vaan liian niukat eväät ;) ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Mulla on myös päänsärky vaivannut jo pari päivää mut eiköhän se tästä. Oon mä ennenkin 2000 kcalilla painoa tiputtanut, voi olla että määrä tippuu jossain vaiheessa mut nyt on hyvä että saa syödä kunnolla ruokaa :)

      Poista